Szybkość ładowania strony jest jednym z czynników, które Google bierze pod uwagę w trakcie jej pozycjonowania. Tych czynników jest więcej jednak szybkość ładowania strony nie wpływa tylko na to na jakiej pozycji zostanie ona wyświetlona, ale też na to jak użytkownik będzie z niej korzystał i czy będzie ona dla niego przydatna. Na pewno każdemu z nas zdarzyło się opuścić stronę jeszcze zanim się ona załadowała, no właśnie o to chodzi, im szybciej strona będzie się ładowała tym chętniej użytkownik na niej pozostanie.
Czym jest pozycjonowanie?
Może zacznijmy od wyjaśnienia czym jest pozycjonowanie. Pozycjonowanie to to zbiór działań, które podejmowane są w celu poprawy wyświetlania się witryny na pierwszej stronie w darmowych wynikach wyszukiwania, czyli pod linkami sponsorowanymi. Jest to proces złożony, który wymaga systematyczności i aktualizowania. Zwykle proces ten rozpoczyna dobór słów kluczowych. Dzięki nim po wpisaniu w wyszukiwarkę, właśnie owych słów, wyświetli się dana witryna. Kolejno rozpoczynają się prace optymalizacyjne w obrębie strony www, może to być na przykład edycja kodu źródłowego. Dzięki tym działaniom, pozycja strony internetowej danej firmy lub jej sklep internetowy, będzie wyświetlany wyżej w wynikach wyszukiwania. To natomiast przełoży się na zwiększenie ruchu na tej stronie. Jakie inne korzyści daje pozycjonowanie?
Jakie korzyści daje pozycjonowanie?
- Optymalizacja strony – czyli dopasowanie jej do wymagań jakie stawiają wyszukiwarki oraz odpowiednie dopasowanie strony do słów kluczowych
- Możliwość konkurowania – jeśli firma będzie wysoko pozycjonowana, da jej to możliwość konkurowania z firmami z jej branży
- Pozyskiwanie klientów zainteresowanych ofertą – na stronę będą trafiały osoby faktycznie zainteresowane zakupem i ofertą danej marki.
Kto odpowiada za kolejność stron w wynikach wyszukiwania?
Za kolejność stron w wynikach wyszukiwania odpowiada algorytm wyszukiwarki Google. Jak wiadomo kolejność ta nie jest przypadkowa, a najwyżej położone są te strony, które najlepiej dopasowane są do wpisanego zapytania. To jak dokładnie działa algorytm nie jest powszechnie znane. Znane są natomiast czynniki, które powinny być spełnione, aby dana witryna była pozycjonowana jak najwyżej.
Szybkość ładowania strony – jakie będzie miała ona korzyści?
Szybkość ładowania strony jest bardzo ważna dla pozycjonowania strony, ale też dla User Experience, czyli przydatności dla użytkownika, na co więc wpływa szybkość ładowania strony?
- Im strona będzie ładowała się szybciej tym chętniej użytkownik na niej zostanie, zwykle, gdy strona ładuje się zbyt długo użytkownik ją opuszcza.
- Szybkość ładowania strony sprawia, że użytkownik na niej pozostanie, ale też wejdzie z nią w większą ilość interakcji. Może to być na przykład dokonanie większej ilości zakupów. Jeśli czas przebywania na stronie będzie dłuższy to zwiększy się także współczynnik konwersji.
- Szybkość ładowania strony wpływa na jej pozycjonowanie. Z badań jakie zostały przeprowadzone przez Google wynika, że strona, która ładuje się dłużej niż 5 sekund traci aż 40% konwersji. Jest to bardzo dużo, dlatego też naprawdę warto zadbać
o szybkość ładowania strony, ze względu na pozycjonowanie jak i na użytkownika.
Jak sprawdzić jaka jest szybkość ładowania strony?
Szybkość ładowania strony można sprawdzić używając specjalnie do tego celu przeznaczonych narzędzi. Będą to na przykład Google Analitycs, Pingdom Website lub Speed Test. Narzędzia te pozwalają sprawdzić, jak szybko ładuje się strona, ale też, które pliki najdłużej się wczytują. Po zapoznaniu się z problemem możliwa będzie jego naprawa. Do tego celu również powstały pewne narzędzia, które umożliwiają ocenę pozycjonowanie danej witryny pod względem szybkości ładowania się strony, co więcej podpowiadają one co warto zrobić, aby lepiej ją pozycjonować. To, że szybkość ładowania strony wpływa na jej pozycjonowanie nie ulega wątpliwości, Google w 2010 roku poinformowało, że szybkość ładowania strony będzie wpływało na wyniki wyszukiwania. Co więcej szybsze ładowanie się strony zwiększy jej pożyteczność dla użytkownika, zwiększy konwersję, pozwoli uzyskać wartościowy ruch. Jak można więc zauważyć czynności, które zostaną podjęte w celu zwiększenia szybkości ładowania się strony, są inwestycją, która na pewno się zwróci.