Niekiedy samo posiadanie doskonałego produktu nie obroni się w gąszczu różnorodnych ofert i reklam innych, konkurencyjnych firm. Jak zatem poradzić sobie w nowej branży lub jak przebić się na polu innych, znanych produktów? Czy istnieje jedna recepta na skuteczny marketing?
Marketing, dlaczego jest potrzebny?
Samo posiadanie produktu lub usługi, nawet najlepiej uzupełniających lukę na rynku i spełniających potencjalne potrzeby klientów, może okazać sięniewystarczające. Jak zauważono, ważne jest bowiem powiadomienie przyszłych klientów o istnieniu nowego produktu. I właśnie tu dochodzimy do sedna. Mówiąc ogólnie – wszystkie działania mające na celu zaprezentowanie produktu na rynku, zachęcenie do zakupu i tym samym zwiększenie sprzedaży – będą działaniami marketingowymi.
W porządku, ale co w sytuacji, gdy o marketingu wiemy niewiele lub nie wiemy, od czego zacząć? Jakie techniki, metody, lub rozwiązania stosować, aby w krótkim czasie móc się cieszyć z sukcesów sprzedażowych?Jak przekonać do siebie klientów i skutecznie zachęcić ich do korzystania z naszej oferty? Możliwości są dwie. Można zlecić takie działania profesjonalistom. Można również prowadzić je samodzielnie, co oczywiście nie wyklucza powodzenia.
Dobra strategia to jedyna gwarancja sukcesu?
Oczywiście chcąc osiągnąć sukces sprzedażowy, należy w pierwszej kolejności określić grupę docelową, budżet posiadany na ewentualne działania reklamowe. Następnie należy wybrać odpowiednie kanały kontaktu z potencjalnymi klientami. Dlaczego? Aby oczywiście dać im szansę na poznanie waszego produktu. Dlatego tak ważne jest określenie grupy docelowej, gdyż znacznie ułatwi wam wybór odpowiednich środków kontaktu.
Obecny rynek (chcąc nie chcąc) w głównej mierze opiera się na dostępie do Internetu. Większość potencjalnych klientów, właśnie od tego źródła rozpoczyna swoje poszukiwania na temat danego zagadnienia. Chcąc zatem zainteresować ich swoją ofertą i poinformować o istnieniu waszego produktu, warto jest rozbudować swoje plany marketingowe m.in. o działania w Internecie.
Pewnie chcielibyście dowiedzieć się jakie czynniki mogą być znaczące i potrzebne? Nie ma problemu, kilka podpowiedzi poniżej:
- strona internetowa. Naprawdę warto zainwestować w profesjonalną stronę, na której zamieszczone będą niezbędne informacje o produkcie. Powinny się na niej znaleźć także zdjęcia lub atrakcyjne i przyciągające uwagę zapisy. Jeśli zakup będzie możliwy jedynie stacjonarnie, to warto jest wyróżnić wszelkie dane kontaktowe. Jeśli natomiast plan obejmuje również możliwość zakupu produktu online, to kwestie związane z założeniem profilu i logowaniem, powinny być jasne i przystępne, aby nie zniechęcały do korzystania.
- pozycjonowanie – Internet zawiera całą masę różnorodnych treści, dlatego, aby w tej mnogości informacji, klient mógł znaleźć wasz produkt, warto jest zadbać o odpowiednią pozycję w wyszukiwarce.
- social media – obecność w tym kanale kontaktu,jest niemalże konieczna.Zważywszy na fakt, że różnego rodzaju fora internetowe, portale społecznościowe i działające w ich obrębie grupy dyskusyjne, to doskonałe miejsce, aby zareklamować swój produkt.
Autentyczność i jasno określona misja
Poza wszystkimi wymienionymi wcześniej aspektami nie należy zapominać o jednej bardzo ważnej zasadzie. Skuteczny marketing musi być autentyczny i spójny z ogólnym działaniem firmy. Klienci nie lubią być oszukiwani oraz nie lubią czuć rozczarowania, zresztą podobnie jak większość. Dlatego ważne jest, aby strategia marketingowa była spójna w każdym kanale kontaktu. Może oczywiście być prezentowana w nieco innej formie – będzie to zależne m.in. od ograniczeń technicznych miejsca publikacji, ale zawsze powinna odzwierciedlać ogólne podejście firmy.
Z pewnością też, dobranie działań marketingowych do odpowiedniej grupy docelowej może wymagać innego doboru słów lub zastosowanie różnych form przekazu, natomiast warto jest postawić na autentyczność. Klienci są pamiętliwi, zatem wszelkie zawody i rozczarowania mogą skutecznie wpłynąć na utratę ich zaufania, co będzie przekładało się na spadek sprzedaży.
pyklarz
…czyli taki, który sprzedaje.
Choć należy zadać jeszcze pytanie, co jest celem działań, które prowadzimy. Czasami, w przypadku dużych koncernów, celem może być Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR).