Reklama, to bardzo przydatny i często nieodłączny element skutecznej sprzedaży. Dzięki dobrze przeprowadzonej reklamie, można w krótkim czasie zauważyć zwiększenie zysków. Jak zatem dopasować reklamę do obecnych standardów i środków przekazu? Jaka wersja będzie najlepsza? Na te i inne pytania, postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.
Krok pierwszy – określenie grupy docelowej
Przygotowując kampanię reklamową, czy też szeroko rozumianą marketingową, warto jest zastanowić się nad tym, do jakiego rodzaju odbiorcy chcemy dotrzeć. Im bardziej precyzyjne dobranie i im mniejsza grupa potencjalnych klientów, tym trudniej o skuteczną reklamę. Niemniej jednak, zarówno forma, jak i język, może mieć ogromne znaczenie w powodzeniu kampanii.
Kierując swoją ofertę np. do grupy specjalistów, można przygotować kampanię w oparciu o taki język i formę przekazu, która z pewnością zostanie przez nich zrozumiana. Natomiast, jeśli wiadomo, że daną społeczność interesują wyłącznie produkty pochodzenia naturalnego, to zupełnie nietrafioną decyzją, będzie proponowanie im zakupu nawozów lub chemicznych środków ochrony roślin.
Właśnie ze względu na grupę docelową, będzie istotne to, w jakiej formie, jakim językiem, oraz gdzie rozpoczniemy naszą kampanię.
Środki przekazu – jak wybrać ten najbardziej skuteczny?
Znacząca rola Internetu w życiu codziennym coraz większej ilości społeczeństwa, jest widoczna niemal na każdym kroku. Jak pokazują badania, zasięg Internetu zwiększa się systematycznie, co jest zauważalne przynajmniej od dekady. Wraz z rozwojem technologii, powszechniejszemu dostępowi do Internetu, większemu zasięgowi i przeniesieniu wielu form aktywności do sieci – ilość przekazywanych w nim informacji, oraz ich zasięg, będzie stale rósł.
Nic dziwnego, że wraz z rozwojem tego kanału kontaktu, wzrasta również ilość przedstawianych w nim reklam. Co więcej, w ostatnich badaniach zauważono, że coraz większe środki przekazano na reklamę zamieszczoną w Internecie.
Czy to oznacza koniec reklam w telewizji? W tym momencie, należy odnieść się do początku artykułu, gdzie zwróciliśmy uwagę na grupę docelową. Forma przekazu, będzie z nią niezwykle związana. Dlatego też, dopóki będzie grupa osób, która bazuje wyłącznie na informacjach dostępnych w telewizji, również i reklama w niej, będzie skuteczną metodą. Inaczej sytuacja wygląda jeśli grupa docelowa to osoby młode, z większych miast lub regionów. Wówczas bardziej skuteczną formą reklamy, może okazać się ta, która zostanie wyświetlona online.
Fenomen reklamy online
Ilość aplikacji, programów, stron i informacji, do których ma dostęp użytkownik Internetu mocno wpływa na fakt, iż łatwiej jest w nich zawrzeć chociażby krótkie informacje reklamowe. To właśnie dlatego, wiele programów działających w oparciu o smartfony, często przerywanych jest krótkimi treściami reklamowymi.
Grupą, która szczególnie często ma kontakt z różnymi reklamami, jest ta, która dużo czasu spędza na grach w sieci. Często producenci gier, jako przerywnik, stosują swego rodzaju kampanię reklamową, polegającą na przedstawieniu pozytywów działania reklamowanego przedmiotu lub usługi. Swoiste niedoinformowanie pozostawia pewien niedosyt. Dlatego też, potencjalny klient chcąc dowiedzieć się więcej, korzysta z odnośnika podpiętego do wyświetlonej reklamy. Dzięki temu w szybki i łatwy sposób, może uzyskać więcej informacji o produkcie. Tego rodzaju działań w oparciu o kampanie telewizyjne, nie można niestety zrealizować.
To właśnie dostęp do informacji, a właściwie czas dotarcia do niej, jest w przypadku kampanii online tym, co wpływa na ich sukces. Dzięki łatwemu dostępowi do produktu, możliwości zapoznania się z jego szczegółami w dodatku bez wychodzenia z domu, klient szybciej podejmuje decyzje zakupowe. Często są one wywołane poczuciem ograniczonej ilości, zatem potencjalny klient szybciej podejmuje decyzje o dokończeniu transakcji.
Kampanie reklamowe organizowane w Internecie, z uwagi na ilość osób korzystających z tego środka komunikacji,odnotowują większe wpływy. Prawdopodobnie, proporcje te będą się już utrzymywać. Niemniej jednak, reklama telewizyjna nadal będzie potrzebna. Kierując przekaz do tych, którzy jako podstawowe źródło informacji niezmiennie wybrali telewizję.