Agencje marketingowe są równe, tak jak różni są ludzie, którzy dla nich pracują. Jedne parają się wszystkim jednocześnie, inne specjalizują w niektórych, wybranych działaniach. Są i takie, które skupiają się na jednym, specyficznym celu, jak np. osiągnięcie pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania na daną frazę kluczową.
Wybranie jednej, jedynej oferty z setek rozmaitych propozycji może przysporzyć o ból głowy. Trudno jest nam podjąć decyzję, z którą z agencji rozpocząć współpracę. Która z nich da nam to, czego oczekujemy, która spełni wymagania, a od których lepiej trzymać się z daleka.
Zastanów się, czego oczekujesz
Zanim rozpoczniesz przeszukiwanie sieci w celu znalezienia odpowiedniego kontrahenta, powinieneś zastanowić się, czego tak naprawdę oczekujesz od agencji marketingowej. Czy chcesz wyłącznie przeprowadzić kampanię e-mail marketingową, czy stawiasz na SEO lub SEM? A może wolisz skoncentrować się na współpracy z influencerami, dzięki czemu będziesz chciał zwiększyć rozpoznawalność swojej marki.
To, czego oczekujesz od wspólnika w interesach, jest najważniejszym elementem współpracy. Nie chcesz przecież płacić za wyniki na frazy kluczowe, gdy interesuje Cię wysoka sprzedaż dzięki e-mail marketingowi czy budowanie marki przez influencerów. Zastanów się, w co chcesz zainwestować swoje pieniądze, a dopiero później przejdź do poszukiwania dobrego kontrahenta.
Nie daj sobie zamydlić oczu
Być może już natknąłeś się na malutkie firemki, które działają całkiem od niedawna, a już chwalą się na swoich stronach współpracą z największymi gigantami. Lepiej czasem być odrobinę powściągliwym, niż dać sobie zamydlić oczu. Bardzo często okazuje się, że taka firma wykonała malutkie zadanie dla wielkiego giganta, a chwali się tym, jakby stworzyła dla niego co najmniej niejedną wysokobudżetową kampanię. Współpraca z taką firmą wcale nie musi przebiegać źle, ale już na wstępie wyświetla nam się znak ostrzegawczy. Czy warto zaryzykować? To zależy wyłącznie od Ciebie.
Słuchaj opinie i nie daj sobie jej narzucić
Dobra współpraca najczęściej polega na wzajemnym zaufaniu i wsłuchiwaniu się w potrzeby drugiej strony. Nie pozwól sobie narzucić zdania. Szukaj kontrahenta, który tak jak Ty wyjaśni i podda pod rozwagę, a nie narzuca swą mądrość, uważając się za wyłączny autorytet we wszystkich sprawach. Jeżeli nie masz przygotowania marketingowego i nikt z Twoich pracowników nie jest w stanie Ci doradzić, to musisz pamiętać, że czasem jednak lepiej jest wsłuchać się w głos fachowca z tej dziedziny, niż samodzielnie podejmować najważniejsze decyzje. Mimo to poszukuj wspólników, którzy wysłuchają, jakie masz potrzeby.
Lista pytań do agencji marketingowej
W poszukiwaniu dobrego wspólnika warto zrobić sobie listę pytań, na które odpowiedzi najbardziej by nas interesowały. Oto przykładowe pytania dla agencji marketingowej:
- Jakie usługi oferuje agencja?
- Od czego i kiedy agencja zaczyna działać?
- Kto ma wpływ na obraną strategię marketingową?
- Czy agencja może przedstawić wiarygodne opinie innych swoich klientów?
- Kto i z jakim doświadczeniem zajmie się Twoją kampanią?
- Jak wygląda kontakt z agencją i przez jakie kanały się odbywa?
- Czy agencja stawia na spójność działań marketingowych we wszystkich kanałach i w jaki sposób jest ją w stanie zagwarantować?
- Z jakimi narzędziami agencja pracuje?
- Co z harmonogramem prac?
- Czy agencja wyznacza opiekuna klienta i ilu klientów obecnie obsługuje?
- Czy wykonuje wszystkie działania samodzielnie, czy jednak część z nich zleca podwykonawcom?
Otrzymanie poprawnych odpowiedzi na tak zadane pytania powinno nas, jak najbardziej usatysfakcjonować. Warto jednak taką rozmowę przeprowadzić z więcej niż jednym kontrahentem, nie tylko po to, by mieć porównanie, ale także dlatego, że być może inni odpowiedzą na nie znacznie lepiej.
Podsumowanie
Agencje reklamowe wspierają działania rodzimych stron w internecie. Z ich usług korzystają zarówno sklepy internetowe, więksi i mniejsi gracze na sieciowym rynku, a czasem nawet osoby prywatne. Wybór dobrego wspólnika nie jest łatwym zadaniem. Warto przemyśleć taką sprawę kilkukrotnie niż pochopnie podjąć decyzję. Lepiej czasem opóźnić kampanię i wybrać dobrego wspólnika, niż zdecydować się na szybką akcję bez odpowiednich rezultatów.
aJanik
Wybieranie agencji marketingowej, to czasami chodzenie po polu minowym. Można niby mówić, że referencje, że doświadczenie itd., ale prawda jest taka, że należy testować i sprawdzać.
Jeśli trafimy na agencję, która donosi nam wyniki, to należy trzymać się tej agencji.
Neuman
Agencja marketingowa to jeden z tworów, które powstały dzięki rozwojowi Internetu. Teraz agencje są specjalistami, którzy rozwijają się wraz z rozwojem tego medium. Jeśli poszukujemy wsparcia w kampaniach marketingowych, pierwsze do kogo powinniśmy się udać to właśnie agencja marketingowa, z tym że dobrych agencji na rynku nie jest wiele ….