Jak wybrać agencję marketingową?

Agencje marketingowe są równe, tak jak różni są ludzie, którzy dla nich pracują. Jedne parają się wszystkim jednocześnie, inne specjalizują w niektórych, wybranych działaniach. Są i takie, które skupiają się na jednym, specyficznym celu, jak np. osiągnięcie pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania na daną frazę kluczową.

Wybranie jednej, jedynej oferty z setek rozmaitych propozycji może przysporzyć o ból głowy. Trudno jest nam podjąć decyzję, z którą z agencji rozpocząć współpracę. Która z nich da nam to, czego oczekujemy, która spełni wymagania, a od których lepiej trzymać się z daleka.

Zastanów się, czego oczekujesz

Zanim rozpoczniesz przeszukiwanie sieci w celu znalezienia odpowiedniego kontrahenta, powinieneś zastanowić się, czego tak naprawdę oczekujesz od agencji marketingowej. Czy chcesz wyłącznie przeprowadzić kampanię e-mail marketingową, czy stawiasz na SEO lub SEM? A może wolisz skoncentrować się na współpracy z influencerami, dzięki czemu będziesz chciał zwiększyć rozpoznawalność swojej marki.

To, czego oczekujesz od wspólnika w interesach, jest najważniejszym elementem współpracy. Nie chcesz przecież płacić za wyniki na frazy kluczowe, gdy interesuje Cię wysoka sprzedaż dzięki e-mail marketingowi czy budowanie marki przez influencerów. Zastanów się, w co chcesz zainwestować swoje pieniądze, a dopiero później przejdź do poszukiwania dobrego kontrahenta.

Nie daj sobie zamydlić oczu

Być może już natknąłeś się na malutkie firemki, które działają całkiem od niedawna, a już chwalą się na swoich stronach współpracą z największymi gigantami. Lepiej czasem być odrobinę powściągliwym, niż dać sobie zamydlić oczu. Bardzo często okazuje się, że taka firma wykonała malutkie zadanie dla wielkiego giganta, a chwali się tym, jakby stworzyła dla niego co najmniej niejedną wysokobudżetową kampanię. Współpraca z taką firmą wcale nie musi przebiegać źle, ale już na wstępie wyświetla nam się znak ostrzegawczy. Czy warto zaryzykować? To zależy wyłącznie od Ciebie.

Słuchaj opinie i nie daj sobie jej narzucić

Dobra współpraca najczęściej polega na wzajemnym zaufaniu i wsłuchiwaniu się w potrzeby drugiej strony. Nie pozwól sobie narzucić zdania. Szukaj kontrahenta, który tak jak Ty wyjaśni i podda pod rozwagę, a nie narzuca swą mądrość, uważając się za wyłączny autorytet we wszystkich sprawach. Jeżeli nie masz przygotowania marketingowego i nikt z Twoich pracowników nie jest w stanie Ci doradzić, to musisz pamiętać, że czasem jednak lepiej jest wsłuchać się w głos fachowca z tej dziedziny, niż samodzielnie podejmować najważniejsze decyzje. Mimo to poszukuj wspólników, którzy wysłuchają, jakie masz potrzeby.

Lista pytań do agencji marketingowej

W poszukiwaniu dobrego wspólnika warto zrobić sobie listę pytań, na które odpowiedzi najbardziej by nas interesowały. Oto przykładowe pytania dla agencji marketingowej:

  • Jakie usługi oferuje agencja?
  • Od czego i kiedy agencja zaczyna działać?
  • Kto ma wpływ na obraną strategię marketingową?
  • Czy agencja może przedstawić wiarygodne opinie innych swoich klientów?
  • Kto i z jakim doświadczeniem zajmie się Twoją kampanią?
  • Jak wygląda kontakt z agencją i przez jakie kanały się odbywa?
  • Czy agencja stawia na spójność działań marketingowych we wszystkich kanałach i w jaki sposób jest ją w stanie zagwarantować?
  • Z jakimi narzędziami agencja pracuje?
  • Co z harmonogramem prac?
  • Czy agencja wyznacza opiekuna klienta i ilu klientów obecnie obsługuje?
  • Czy wykonuje wszystkie działania samodzielnie, czy jednak część z nich zleca podwykonawcom?

Otrzymanie poprawnych odpowiedzi na tak zadane pytania powinno nas, jak najbardziej usatysfakcjonować. Warto jednak taką rozmowę przeprowadzić z więcej niż jednym kontrahentem, nie tylko po to, by mieć porównanie, ale także dlatego, że być może inni odpowiedzą na nie znacznie lepiej.

Podsumowanie

Agencje reklamowe wspierają działania rodzimych stron w internecie. Z ich usług korzystają zarówno sklepy internetowe, więksi i mniejsi gracze na sieciowym rynku, a czasem nawet osoby prywatne. Wybór dobrego wspólnika nie jest łatwym zadaniem. Warto przemyśleć taką sprawę kilkukrotnie niż pochopnie podjąć decyzję. Lepiej czasem opóźnić kampanię i wybrać dobrego wspólnika, niż zdecydować się na szybką akcję bez odpowiednich rezultatów.

Click to rate this post!
[Total: 3 Average: 5]

2 comments

  1. aJanik

    Wybieranie agencji marketingowej, to czasami chodzenie po polu minowym. Można niby mówić, że referencje, że doświadczenie itd., ale prawda jest taka, że należy testować i sprawdzać.
    Jeśli trafimy na agencję, która donosi nam wyniki, to należy trzymać się tej agencji.

  2. Neuman

    Agencja marketingowa to jeden z tworów, które powstały dzięki rozwojowi Internetu. Teraz agencje są specjalistami, którzy rozwijają się wraz z rozwojem tego medium. Jeśli poszukujemy wsparcia w kampaniach marketingowych, pierwsze do kogo powinniśmy się udać to właśnie agencja marketingowa, z tym że dobrych agencji na rynku nie jest wiele ….

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *