Wiele marek prowadzi swój marketing wyłącznie w celach sprzedażowych. Oczywiście prędzej czy później, odbije się to również na pozycjonowaniu, jednak działania te znacząco różnią się od wizerunkowych. Internet jest jednym z największych kanałów z tak ogromnym potencjałem narzędzi prosprzedażowych. Dodatkowo ryzyko niespełnienia celów jest ograniczone do minimum. Jeśli marka ma ściśle doprecyzowane założenia strategiczne, to przy doborze odpowiednich aktywności, z pewnością zrealizuje KPI.
Aktywność w social mediach
Jednym z kluczowych kanałów działań w sieci są media społecznościowe. Popularne platformy SoMe to podstawa w nawiązywaniu relacji ze swoimi klientami. A właśnie o tę interakcję szczególnie teraz należy zabiegać. Każda branża odnajdzie swoje miejsce w socialach. Społeczność tych serwisów nie ma ograniczeń wiekowych. Konta na Facebooku mają zarówno młodzi, jak i starsi. Obserwujący dla zabawy, ale też w celach edukacyjnych czy hobbystycznych. Tym bardziej należy zwrócić uwagę na potencjał social sellingu. Polega on na wykorzystaniu mediów społecznościowych do dotarcia do swoich klientów. Ta nowoczesna technika sprzedaży może pomóc firmie usprawnić system sprzedażowy, a także dookreślić profil konsumencki jej odbiorców. Z punktu widzenia rozwoju asortymentowego, również i ten aspekt odgrywa znaczącą rolę w działaniach marketingowych.
Najważniejszy jest klient
Zaufania klienta nie zdobywa się z dnia na dzień. Nie wystarczy utworzyć konto na Facebooku. Sprzedaż za pomocą tej platformy to dużo więcej. Takich profili są w sieci przecież setki. Dlatego od samego początku, warto zadbać o właściwy wizerunek i pracować na zaufanie odbiorców. Identyfikacja wizualna, wartościowy content i odpowiednio dopasowany język komunikacji – wszystko to, musi dawać mu poczucie spójności. Użytkownicy SoMe są szczególnie wyczuleni na nienaturalne zachowania. Dlatego warto postawić na prawdziwe wartości i nieustannie je praktykować. Punktem wyjścia do zbudowania lojalnej grupy docelowej jest ona sama. Nim marka utworzy autorskie konto, powinna skupić się na swoim targecie. Skoro do niego kieruje komunikację, musi odpowiednio zbudować przekaz. Dzięki temu będzie on spersonalizowany, a przede wszystkim skuteczny.
Pomocny Ekspert
Klient lubi czuć się doceniony. Wiele marek w komunikacji ze swoimi odbiorcami, stara się wypracować ‘przyjazną’, transparentną relację. Staje się Ekspertem od porad. Filmiki instruktażowe publikowane na Facebooku, można wykorzystać jako formę prezentacji zastosowania produktu w praktyce. Warto zadawać pytania, a nawet włączać się w dyskusje na innych profilach. Social media dają marce możliwość pokazania, że jest dynamiczna, działa z ramienia swojego klienta i dla niego.
Posty sprzedażowe
Własny kanał w social mediach pozwala firmie informować swoją społeczność o nowościach produktowych. Nowe wdrożenia czy wyjątkowe akcje promocyjne, tutaj odnajdą się jak nigdzie indziej. Użytkownicy Facebooka chętnie dzielą się takimi okazjami ze znajomymi. Sharowanie postów to standard, jeśli marka odpowiednio zadba o komunikację. Należy jednak przy tym zachować ostrożność i nie dać się ponieść viralowi sprzedażowemu. Konto na Facebooku powinno mieć przede wszystkim atrakcyjny content. Dlatego warto zachować proporcję między wpisami typowo sprzedażowymi, a wizerunkowymi.
Od kilku lat można obserwować coraz większy wpływ reklam na media społecznościowe. Facebook, Instagram czy Twitter, przestały już pełnić funkcję wyłącznie rozrywkową. W wielu przypadkach nieudolnie prowadzona kampania social sellingowa, wręcz inwazyjnie oddziałuje na odbiorców. Jak to bywa w życiu, umiar i znalezienie złotego środka to podstawa. Konsumenci XXI wieku mają świadomość rządzącej dookoła komercji. Tym bardziej, każda naturalna forma aktywności, będzie przez nich szczególnie doceniona.