Nie da się ukryć, że bez reklamy trudno o zainteresowanie ze strony klientów jakimkolwiek produktem czy usługą. Reklama może jednak przybierać różną formę. Jedną z nich jest marketing szemrany. Jak sama nazwa wskazuje, marketing ten nie jest zwykłą, prostą reklamą. Chociaż bez wątpienia do niej należy, to jednak marketing szemrany wcale nie chwali i nie zachwala. Reklamuje, ale wszystko to, co może zniechęć nas do konkretnego produktu czy usługi i w efekcie nabrać niekoniecznie dobrego przekonania co do danej firmy…
Marketing szemrany a marketing szeptany
Choć marketing szemrany brzmi podobnie jak marketing szeptany, zasadnicza różnica jest cel, jaki przyświeca osobom korzystających z każdego z tych rozwiązań. Marketing szeptany ma na celu wywarcie pozytywnego wrażenia, wyrobienia pozytywnej opinii i wywołanie pozytywnej dyskusji. Wszystko to robione jest oczywiście w sposób taktowny.
Marketing szemrany to coś przeciwnego. Chociaż trzeba przyznać, że o wiele łatwiej jest uwierzyć w jedną negatywną opinię, niż w setki pozytywnych komentarzy. Nieprzychylny tekst zawsze wprowadza niepotrzebny zamęt i natychmiast wzbudza zainteresowanie. Jeżeli są to nieprawdziwe informacje to jest to szczególnie bolesne dla firmy. W tym właśnie tkwi siła marketingu szemranego.
Czy warto wierzyć negatywnym opiniom?
Wystawianie negatywnych opinia to jedna z tych metod, na których opiera się marketing szemrany. Nic bowiem tak nie zniechęca potencjalnych klientów, jak jeden, drugi, trzeci i w końcu czwarty nieprzychylny komentarz pod produktem lub usługą, którą właśnie zamierzaliśmy kupić. Gdy jednak ci sami ludzie zdawali sobie sprawę z tego, ile przekrętów kryje się pod wieloma pozytywnymi opiniami, nie zawracaliby sobie zbytnio głowy opiniami. W końcu to… tylko reklama.
Jak jeszcze działa marketing szemrany?
Marketing szeptany to jednak nie tylko negatywne opinia. Może to być także wystawienie jednej gwiazdki, chociaż nic nie wskazuje na to, że taka ocena jest odpowiednia i sprawiedliwa. Kąśliwy komentarz na forum czy przekreślenie jakichś słów na folderze lub ulotce danej firmy to także przykłady działania marketingu szemranego.
Wszystko to ma na celu zniechęcenie i zaprzestanie dalszego zainteresowania czymś, co do tej pory wydawało nam się dobre. Jeśli za w czasu nie wyrobimy sobie własnej opinii, to marketing szemrany zrobi to za nas.
Podsumowanie
Marketing szemrany to jedna z form reklamy a właściwie antyreklamy i bardzo silne narzędzie opiniotwórcze. Podobnie jak w przypadku marketingu szeptanego, marketing ten jest w stanie wręcz w niezauważalny sposób wpłynąć na to, jak będziemy dalej opowiadać o danym produkcie, marce czy usłudze. Niestety trudno jest się później „odczarować” z tego stanu.